Adembenemende Pyreneen - Reisverslag uit Albi, Frankrijk van Marcel Vis - WaarBenJij.nu Adembenemende Pyreneen - Reisverslag uit Albi, Frankrijk van Marcel Vis - WaarBenJij.nu

Adembenemende Pyreneen

Door: Marcel

Blijf op de hoogte en volg Marcel

01 Juni 2024 | Frankrijk, Albi

En wederom een hartelijk welkom bij dit nieuwe verslag.

Het is 06.15 en nog stil in kamer 201 van ons hotel in Sort. Zoals het kamernummer al doet vermoeden, zitten we op de 2e verdieping. Onder in het hotel begint het wat te rommelen en dat geeft aan dat de dag begint en voor ons is 06.30 doorgaans de tijd van opstaan. Niet omdat het moet, maar zo zijn wij dat gewoon. Na een ontbijt dat niet best te noemen was zaten wij om 08.30 gepakt en bezakt in de auto om te vertrekken. Na 2 minuten te hebben gereden sloegen wij een totaal onbekend weggetje in dat ons zo later bleek door een natuurgebied zou brengen en dit was het begin van 6 uur lang onafgebroken (m.u.v. de nodige stops) onvergetelijk natuurschoon zou gaan laten zien. Na een uur di=oor dit gebied noordwaarts te hebben gereden kon de tocht over de Pyreneeen beginnen. En die

zijn aan de oostkant van Andorra en Frankrijk menigmaal breder en imposanter dan aan de westkant. En wij kunnen dat weten want wij hebben dit gedaan. Mensen lief wat een geweldige mooie ervaring is dat, en u weet wij mijden de grote weg dus moesten we via een slingerend twee baans weggetje de oversteek maken en enorme hoogten in om vervolgens weer uren slingerend deze massief af te gaan. En weer omhoog en weer omlaag, uren aan een stuk en het ene stuk was zo mogelijk nog mooier dan het ander. Al stijgende zakte te temperatuur van 26 graden naar 6 graden dus de airco kon wel een poosje uit. En jawel op het hoogste punt na al twee keer mijn oren te hebben ,,geklaard'' zaten we tussen de wolken, én in de sneeuw. Ja ja en maar klagen daar in Zeeland dat het niet warmer wordt dan 16 graden..nee dan deze harde kern uit Kamperland. Ijzige bergkou, sneeuw en op sterven na doodgevroren gaan wij maar door om onze lezers tevreden te stellen.

Allemaal overdreven??? Dacht het niet, kijk de foto's er maar eens op na, misschien dat u dan ook eens overweegt om niet met uw platte kont in het zand van de Spaanse kust te gaan zitten , maar eens de andere kant van dit zo mooie land te bekijken. Spanje was mooi en vriendelijk, zijn keuken sober en wat onverzorgd. De Spanjaarden zijn doorgaans vriendelijk en behulpzaam. En toen natuurlijk voordat we de Franse grens over zijn gegaan, eerst een bezoek gebracht aan Andorra. Maar goed daar merk je qua omgeving niets van, maar van de prijzen wel, want dit is een belasting paradijs. Net als in Nederland, maar bij ons is het een belasting paradijs voor de ontvangers en niet voor de betalers. Mijn tank was berekend zo goed als leeg en voor LET OP !! € 75 zat hij helemaal vol!!! Bijna vooroorlogse prijzen beste van ongeloof omvallende lezers. Dit geloof je toch niet? Maar ook hier weer een stukje verhelderende journalistiek met keiharde bewijzen ( zie foto's). En die prijzen,...daar houden Meneer en Mevrouw Vis wel van. Net buiten Andorra stad op vreemde wijze in een wel héél oud restaurantje terecht gekomen dat welliswaar nog niet open was, maar waar men toch bereid was om voor die twee super aardige Nederlanders een uitzondering te maken om ons van koffie te voorzien. Ik bedoel maar, dat zie ik in Nederland nog niet gebeuren. Beste brave heen en weer schuivende lezers en lezeressen, Het was een lange rit omdat wij niet over snelwegen gaan, maar zoveel moois op 1 dag is overweldigend en wij hebben toch al héél wat gezien van deze aardbol. Nu zijn we voor twee dagen in Albi ( rechts schuin boven Toulouse) om deze stad te zien en om een beetje uit te rusten want dat is ook wel eens nodig af en toe, maar overmorgen steken we weer een behoorlijk stuk door in Frankrijk en begint het onvermijdelijke maar ook wel weer gewenste eind in zicht te komen en dan is het voorlopig weer even mooi geweest, Ik houd jullie natuurlijk nog dagelijks op de hoogte dus vrees niet. Nu ga ik de bewijzen er even in gooien en uitrusten met mijn lief tijdens een Netflixje op de Laptopen op tijd slapen. Het was mij werkelijk waar weer een groot genoegen. Slaap wel en, niet vergeten,.....lief zijn voor elkaar!!! Met een genoeglijk en voldaan gevoel, bij deze een uitermate vriendelijk gemeende groet van uw eigen razende reporter.

• 01 Juni 2024 - 21:41

Addy Van Den Berge:

Prachtige omgeving !

Geniet er masr lekker van.

Groetjes.

• 01 Juni 2024 - 22:03

Henri En Dorien:

REIZIGERS hebben altijd gelijk, binnen door is alles mooi , kost wat tijd maar daar heb je zeker veel voor terug. Heerlijk verhaal. Goede reis wederom

• 02 Juni 2024 - 09:46

Hanneke:

Mooie foto's van een prachtig stuk reis. Nu op naar een canelé of twee.