De stad Albi - Reisverslag uit Albi, Frankrijk van Marcel Vis - WaarBenJij.nu De stad Albi - Reisverslag uit Albi, Frankrijk van Marcel Vis - WaarBenJij.nu

De stad Albi

Door: Marcel

Blijf op de hoogte en volg Marcel

02 Juni 2024 | Frankrijk, Albi

En wie hebben we daar??? Jawel, u moest er even op wachten maar dan heb je ook wat. Uw eigen onvolprezen literair goed onderlegde en rap met de pen zijnde verslaggever van het eerste en tevens het laatste uur. Vreemd dat iemand die zo omschreven wordt ( door mezelf welliswaar, maar toch) nog geen eigen standbeeld heeft in kamperland. U weet dat ik dat niet echt meen, ik ben daar veel te bescheiden voor, dat is een feit. Maar toch dromen zijn er om te koesteren. Even over vandaag, na een goede en welverdiende nachtrust konden wij met een gezonde Hollandse eetlust naar beneden om ons eens flink te laten gelden aan de goed gedekte Franse ontbijttafel. En u mag van mij met een gerust hart aannemen dat deze tafel en alles er omheen ons rijkelijk ging voorzien van keuzes, smaken en vooral hoeveelheden. De Jus d'orange moest je zelf persen, dus verser kon niet en aak soorten brood en beleg geen gebrek, alsmede dessertjes, melkjes en diverse huisgemaakte marmelades. En omdat wij vandaag de stad met zijn rijke verleden en tot heden boeiende geschiedenis wilde gaan door kruisen moesten we zorgen dat een stevig ontbijt ons tijdens deze enerverende tocht op de been ging houden. Albi is een zeer oude stad met een buitengewoon apart karakter, dat mede door de Romeinen al is bepaald door een typische bouwstijl die doorspekt met wat Italiaanse toevoegingen. De nauwe straatjes en illustere steegjes komen in grote lijnen allemaal uit op een groot plein waaraan ook de enorme doch schitterende Kathedraal is gelegen. Een beest van een bouwwerk zo groot en één van de belangrijkste religieuze bouwwerken in de wijde omtrek. Hij is gebouwd in de 13e eeuw en was de zetel van de Aartsbisschop van Aldi. Hij heeft de twijfelachtige naam; de Kathedraal van Sainte-Cecile, maar enfin dat nemen we maar voor lief. Hier is meer dan honderd jaar aan gebouwd en vele die er meden aan begonnen zijn hebben hem nooit voltooid gezien. Wij hebben wat moeite dat je daarvoor entree geld moet betalen, want geloof zou hier niet voor gebruikt moeten worden. En natuurlijk zult u dan weer zeggen dat zo'n imposant bouwwerk niet kosteloos onderhouden kan worden, maar dat is volgens mij het probleem van Rome die ik denk daar wel wat centjes voor heeft. U weet ik heb helemaal niets met het geloof en al zeker niet met het Rooms Katholieke, maar ieder het zijne en ik het mijne. Maar architectonisch gezien en mede de middelen die ze toendertijds tot hun beschikking hadden vind ik sommige kathedralen wel de moeite om te zien. De ellende die ze veroorzaakt hebben leg ik in handen van de Rooms Katholieke heersers en kerkelijke leiders uit die en ook de tegenwoordige tijd. Het stadje is er één die je met geen andere stad kunt vergelijken, het is natuurlijk zondag, dus alle winkels zijn dicht op een enkele na, maar wij hoeven niets te kopen behalve een drankje en een hapje en die gelegenheden waren allemaal open. Dus redelijk rustig om de boel te verkennen en dat was best een boeiend programma. We zijn nog maar net terug van het avond eten en zoals vaak in Frankrijk en ook Spanje is de keuken summier zonder opsmuk en extra aandacht. Wat mij trouwens gedurende de afgelopen 4 weken is opgevallen is, je moet in Frankrijk en zeer zeker ook in Spanje goed op de reinheid van je glas, servies en bestek letten. Ze nemen het er niet zo nauw mee. En ik als goudeerlijke en oprechte verslaggever voel mij dan ook uiterst verantwoordelijk om dit aan u mee te geven.Maar goed, bent u in de buurt dan is een bezoek aan Albi zeker een goede tijdsbesteding, al is alles wel exorbitant duur. Voor een kilo kersen ( en niet eens de mooiste) betaald u € 18. alles maar dan ook alles is schreeuwend duur waardoor ik me afvraag wat die mensen verdienen daar. Of ze houden gewoon meer over dan wij en dat is niet zo'n vreemde gedachte natuurlijk. Ok dat was zo'n beetje onze dag besteding en morgen na wederom een klinkend ontbijt vervolgen wij onze reis noordwaarts en langzaam maar zeker komt de eerste nacht in mijn eigen bedje in zicht. Voor de nog noeste zwoegers onder u wens ik u een prettige werkweek en alle pensionadas, werkelozen en zij die geen zin hebben om te werken een fijne week toe. U allen geef ik de boodschap mee; Als u lief bent voor een ander is die ander ook vaak lief voor u. Doe er uw voordeel mee. A demain chers amis.

Uw geschiedkundig bijgespijkerde en tevreden razende reporter. Zoals beloofd heb ik de zon aan de trekhaak gebonden en ook hier is bewijs van,...zie foto's


  • 02 Juni 2024 - 20:57

    Henri En Dorien:

    Heer Vis, hè wederom je sprankelende tekst gelezen. Even wat kantekenen, voor wat je uitspraak over Rome ( helemaal maal met je eens ) En de kersen, even goed zoeken wij betaalde voor 2 kg € 10,00, en ze waren nog lekker ook. Voor jullie wederom een goede reis.


  • 02 Juni 2024 - 21:08

    Cor&Mar:

    Wat is het daar prachtig!!

    Je hebt jezelf weer overtroffen. En wie is toch dat leukerdje met die mooie lange jas? Zal bij die snor horen met hoed.

    Genieten jongens!! Bon voyage!


  • 02 Juni 2024 - 21:35

    Peter En Janny:

    Bedenkt jullie nog wel goed alvorens naar ons kikkerland terug te keren. Jullie hadden toch alle tijd....lekker nog even daar blijven en genieten.


  • 02 Juni 2024 - 21:56

    Hanneke:

    Prachtig stadje zeg. En zomaar een geloofsgebouw betreedden, heel goed, jammer dat het niet één van de mooiste van Spanje was, maar goed, die kans komt vast nog een keer... [e-1f609]


  • 03 Juni 2024 - 08:12

    Ce Vmeulen:

    Twijfelachtige htige naam??? Hoezo..

    :Terwijl orgeltonen klonken, zong Cecilia in haar hart voor de Heer alleen met de woorden: Mogen, Heer, mijn hart en mijn lichaam vlekkeloos blijven, opdat ik niet beschaamd zal worden...

    mooi geschreven teksten, een schitterende reis voor jullie, en deels voor ons. Ik ga zeker Albi eens bezoeken ;) ( is deels gratis toegankelijk)

    Behouden rit verder!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Albi

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

06 Juni 2024

Epiloog

05 Juni 2024

De laatste dag

04 Juni 2024

De kasteel heer en kasteel vrouwe

03 Juni 2024

Au revoir Albi

02 Juni 2024

De stad Albi
Marcel

Ik ben Marcel Vis, getrouwd met Astrid Vis-Veen. Wij houden van reizen en vinden het leuk om anderen mee te laten reizen.

Actief sinds 08 April 2024
Verslag gelezen: 131
Totaal aantal bezoekers 4345

Voorgaande reizen:

08 April 2024 - 31 December 2024

Mijn eerste reis

Landen bezocht: